יום חמישי, 10 במאי 2007

ביטול הסמסטר וועדת שוחט

קראתי משהו שכדאי שכולם ייקראו.

למה איומי ור''ה לא שווים כלום? התשובה לכך פשוטה מאוד, בלתי אפשרי לבטל סמסטר מכיוון שמשמעות הביטול היא:
אי אפשר לקלוט מחזור חדש של סטודנטים בתחילת שנה הבאה עד שלא משחררים מחזור קודם. למה? כי אין מספק כיתות, אין מספיק שעות ואין מספיק מרצים. האוניברסיטה תשלם מחיר כלכלי כבד בשל ביטול הסמסטר . כל סטודנט שעוד לא שילם את כל שכר הלימוד - לא ישלם, וכמו כן - ביצוע סמסטר חלופי יעלה לאוניברסיטה סכום עתק של עשרות מיליונים.
כתוצאה מביטול הסמסטר, לא ייצא מחזור שלם של כ- 70,000 בוגרי אוניברסיטה למשק , כלומר - פחות רופאים, פחות מהנדסים, פחות מורים, ופחות בעלי מקצוע הנדרשים במשק! המרצים תומכים במאבק הסטודנטים כל המרצים והמתרגלים, הסגל האקדמי הבכיר והזוטר, גינו את איומי ור''ה על ביטול הסמסטר, הביעו צער על הניסיון לשבור את שביתת הסטודנטים, והתחייבו לעזור לסטודנטים להשלים את כל החומר האקדמי הנדרש. אם אנחנו, הסטודנטים, לא נגיע לכיתות - לא יהיה להם את מי ללמד, וכך אף אחד מאיתנו לא ייפגע.

לא לשבור שביתה! כוחנו באחדותנו!
סיום מוצלח של המאבק, הפחתת שכר הלימוד, והגדלת תקציבי ההשכלה הגבוהה – הם בהישג יד! המאבק יצליח בזכות כולנו, אם נתמוך בו, נשתתף בהפגנות ונסרב לשבור שביתה!

למה נאבקים עד לפיזור וועדת שוחט?
על אף שהמאבק על קיומה של וועדת שוחט מהווה מאבק בין אידיאולוגיות ואינטרסים שונים ואף מתנגשים, הוא נוטה להיות מוצג בתקשורת כנושא ניטרלי, שעניינו אך ורק ''הגברת יעילות התפקוד של האוניברסיטאות'', או לכל היותר עניינם של הסטודנטים בלבד בהורדת שכר הלימוד. ועדת שוחט, שלקיומה אנו מתנגדים , אינה פרי טעות, בלבול או טיפשות של יוזמיה, היא אפילו אינה תוצאה של שיקולים אישיים של פוליטיקאים כאלה או אחרים. הנושאים העומדים על הפרק גדולים הרבה יותר מכמה אלפי שקלים בשכר הלימוד - ועדת שוחט היא תוצאה של מדיניות מכוונת ומחושבת היטב, שתכליתה הכפפת האוניברסיטאות לכללי השוק החופשי והעברת האחריות על החינוך מהמדינה לידים פרטיות - כלומר, השכלה גבוהה תינתן רק למי שידו משגת, כך שרק בני עשירים יוכלו להרשות לעצמם לימודים אקדמיים, ואילו תעסוקה כמרצה תינתן רק למי ש''מייצר רווח'' בדמות משיכת לקוחות סטודנטים או ''מכירת'' מאמרים מרוויחים. ועדת שוחט מתייחסת להשכלה הגבוהה כעסק כלכלי, ולא כזכות אזרחית ויעד לאומי! ועדת שוחט אינה באה לפתור את המשבר התקציבי באקדמיה! בעשר השנים האחרונות קוצצו תקציבי ההשכלה הגבוהה בסכום 1.2 מיליארד שקל (!!) וכל זאת מתוך מטרה ליצור משבר תקציבי שאותו יצטרכו ''לפתור'' על ידי שינוי מדיניות ואופי ההשכלה הגבוהה.

מאבק הסטודנטים הצודק והראוי על עתיד ההשכלה הגבוהה בישראל, ועל עתיד הסטודנטים של עכשיו ושל מחר, הוא מאבק על פיזורה של ועדת שוחט, החזרת התקציבים להשכלה הגבוהה, והמשך הורדת שכר הלימוד!
השכלה היא לא עסק כלכלי! חינוך הוא לא סחורה!

אין תגובות: